Nyári utazásunk előtt mit ellenőrizzünk a gumiabroncson?
Egy hosszabb utazás előtt célszerű néhány dolgot ellenőrizni az autón, az egyik legfontosabb, hogy a kerekek állapotát vegyük szemügyre. Ennek a fontosságára az abroncsgyártók is rendre felhívják a figyelmet, vannak, akik pontokba szedték, hogy mely teendőket ne mulasszuk el, ha egy hosszabb útra készülünk. A legfontosabb gumiabroncs ellenőrzési feladatok nem tartanak tovább 10 percnél, tehát okvetlen célszerű rászánni az időt, hiszen biztonság szempontjából meghatározó. Hazánkban a felmérések alapján, 10 utasból 7 úgy indul neki egy hosszabb útnak, hogy nem ellenőrzi a gumiabroncsok állapotát, pedig nyáron az aszfalt hőmérséklete a 40-50 fokot is elérheti, arról nem beszélve, hogy az autóban is többen ülünk ilyenkor, tehát a gumiabroncs jelentős terhelésnek van kitéve, így nagyobb az esély a defektre vagy egyéb abroncsmeghibásodásra.
Nézzük hát, hogy mit ellenőrizzünk okvetlen indulás előtt?
Az abroncs oldalfalára nagyobb nyomás nehezedik, ha alacsony benne a nyomás. A guminyomás előírt értékét érdemes személyenként 0,1 bárral növelni, ha többen utazunk és nehezebb csomagokkal, főleg, ha egy hosszú út áll előttünk. Arról nem beszélve, hogy az autó ilyenkor sokkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt és az abroncsok irányíthatósága is jobbá válik és az abroncsok kopása is elenyésző. Olyan abroncsokkal semmiképp se induljunk útnak, amelyeknek a profilmélysége 1,6 mm alá csökken, ugyanis a lefutott abroncsok tapadása már nem megfelelő, elsősorban a nedvesebb útfelületeken. A bordázottsága egy új abroncsnak 8mm, ezek képesek akár 30 liter víz elvezetésére is másodpercenként, az elhasznált autógumik ezt nem tudják elvégezni. A pótkerék vagy a mankókerék nyomásának, műszaki állapotának az ellenőrzése is lényeges, sajnos ezt sokan elfelejtik. Az út előtt lehetőleg ezeket is fújjuk a megfelelő értékre. A gumik külső oldalfalát a kezünkkel simítsuk körbe, lehetőleg a futófelületen is hajtsuk végre a műveletet, ezáltal könnyen észrevehetjük azokat a kidudorodásokat, amelyek utalhatnak szálszakadásra, vágásra vagy egyéb sérülésre. Nem csak a személygépkocsik abroncsait javasolt rendszeresen átvizsgálni, a munkagépek kerekeinek az állapotát is ellenőrizni kell, például a traktor gumik is sérülhetnek a munkavégzés során.